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Course of Business Administration and Marketing 経営学研究科 経営学・マーケティング専攻

Course of Business Administration and Marketing

 

 

 

Chair of the Course of Business Administration and Marketing

Naoki Nagashima

Click here for a list of faculty members

 

 

Message from the Course Chair

Amid the changing environment with global competition intensified and the digital economy spreading throughout the globe, any corporation today faces a broad range of issues to be tackled.  Well-recognized problems, including building and rebuilding corporate strategies, organizing structures and systems in line with the corporate mission, promoting innovation, attracting and retaining customers, continue to be critical in business.  At the same time, however, businesses cannot overlook newly developed problems, such as CSR (Corporate Social Responsibility), Work-life-balance, diversity management, business ethics, etc.  As the problems become more complex and intertwined with one another, business managers today need to possess a broad view on business landscapes and well-rounded knowledge in management.

In response to this background, Graduate School of Business Administration of Toyo University are running Business Administration and Marketing Course, which we started in April 2019 by integrating the two programs: Business Administration Course and Marketing Course.  Our mission is to produce highly specialized professionals who can contribute to the society through business activities.

The faculty members of this course is qualified to pursue this mission. Professors specializing in business administration have made brilliant achievements in both theoretical and empirical works on corporate strategy, organizational behavior, human resource management, decision and behavioral science, and finance.  Further, they have deep experience in practical work in innovation management, overseas business, production management, management of small- and medium-sized companies including start-ups.  The faculty members who specialize in marketing are highly reputed in such areas as consumer behavior, distribution, direct marketing, global marketing, service marketing, brand building, fashion brand marketing, and so on.

With the help of research advisers of these two fields, graduate students will be able to equip themselves with theories and practical management abilities. Eventually, you will be able to complete your master’s thesis or doctoral dissertation based on your research projects.  Your experiences in this program will become a crucial resource as business person in the real business world or as academic researcher.  Finally, you can pursue your degree work in both languages of Japanese and English.  We sincerely encourage motivated applicants, including international students, to apply for our graduate program.

 

Overview of the Course

In the master’s program, your goal is to complete a master’s thesis that you need to defend in the oral examination.  During the process, you can take classes and seminars based on your research interests and needs.  This constitutes your coursework.  You also need to present your work in progress several times both in the class and in some official opportunities set by the faculty.

In the doctoral program, you will become a full-fledged academic researcher by completing your dissertation.  There are some milestones set by the faculty during the process.  To improve your research, you can take classes and seminars as coursework.  In addition, you are encouraged to present your work in academic conferences and publish in professional journals in the run-up to completing your dissertation.

Course of Business Administration and Marketing
Admission capacity: Master’s program – 22 students; Doctoral program – 4 students
Lecture times: Day/Evening (mainly day)
Campus: Hakusan
Degree: Master’s program – Master of Business Administration or Master of Marketing; Doctoral program – Doctor of Business Administration or Doctor of Marketing
Training and Education Benefits System: Master’s program


経営学・マーケティング専攻

  

 

経営学・マーケティング専攻長

長島 直樹

教員紹介はこちら

 

 

専攻長メッセージ

グローバル競争の激化、デジタル経済の進展といった絶え間ない環境変化のもと、現代の企業が直面する課題は多岐にわたります。戦略の立案・再考・修正、組織体制の構築・改革、イノベーション・マネジメント、新規顧客の獲得、既存顧客の維持・進化等々、従来からの課題はもとより、CSR、ダイバーシティ・マネージメント、ワークライフ・バランスといった近年浮上している新たな視点も企業経営上、看過できない課題となっています。

経営学研究科は2019年度に経営学専攻とマーケティング専攻を統合し、経営学・マーケティング専攻を新設しました。これにより、現代企業の諸課題を複眼的に捕捉し、建設的なソリューションを立案・施行できる高度な専門人材の養成を目指しています。本専攻の使命は、新たな研究を通じて学問的発展に寄与することにとどまらず、最終的には企業や社会の発展・改革に貢献できる人材を育成・輩出することです。

こうした使命を実現するため、本専攻には相応しい教授陣が揃っています。経営学分野の教員は、戦略論、組織論、国際経営論、意思決定・行動科学、イノベーション、生産管理、財務論、ベンチャー企業経営、中小企業経営、モノづくり等々の分野で優れた研究業績を上げてきました。また、マーケティング分野の教員は、流通論、広告論、ブランディング戦略、消費者行動論、ダイレクト・マーケティング、サービス・マーケティング、グローバル・マーケティング、ファッション・ブランドのマーケティング――といった諸分野で豊富な研究実績を有しています。上記分野の業績は、理論研究、実証研究の双方を含むとともに、研究手法もケース・スタディから数理的・統計的手法まで幅広くカバーしています。

本専攻に入学する大学院生の皆さんは、上記両分野の教員から指導を受けることにより、学問的基礎と応用力の習得が可能です。さらに、各自の研究テーマに即した個別指導によって、研究の方法論を体得し、独自の成果を生み出すとともに、実社会でのビジネス能力向上に繋げることができるでしょう。研究・教育のグローバル化に対応し、本専攻では日本語とともに、英語による講義・研究指導も実施しています。英語による学位論文の執筆も可能です。日本語でも英語でも使用言語に拘わらず、留学生も含め意欲溢れる多くの方々の挑戦をお待ちしています。

概要

博士前期課程では、経営学・マーケティングに関する理論や研究手法の習得を目指します。その上で、各自の研究テーマに基づき、修士論文を完成させます。このプロセスを通じて、論理的思考力と実践的課題への対応能力を磨くことを目的としています。

博士後期課程では、経営学・マーケティング関連の理論・研究手法を前提としつつ、各自の研究テーマに即して最先端の知見を生み出すべく、研究プロセスを進めます。応用的思考力や実践的対応力の向上は勿論ですが、独立した研究者としての能力獲得を目指します。

経営学・マーケティング専攻
入学定員:前期課程22名/後期課程4名
開講時間:昼夜開講(昼間主)
キャンパス:白山
学位:前期課程 修士(経営学)又は修士(マーケティング)後期課程 博士(経営学)又は博士(マーケティング)
教育訓練給付制度指定講座:前期課程