Interview#03

時流に合わせて対応し、大企業とも渡り合う。
荒川区で見出した、中小企業の未来のかたち。

Responding flexibly to the changing times and competing with major corporations. The future form of SMEs which is found in Arakawa Ward.

木崎 雅徳KIZAKI Masanori

都行燈株式会社 代表取締役
1965年東京都荒川区生まれ。高校卒業後に父が経営する都行燈株式会社(1880年創業)へ入社。照明製造の職人として修業を積み、2017年に第5代 代表取締役に就任。

CEO of miyako andon inc.
Born in Arakawa Ward, Tokyo in 1965. After graduating from high school, he joined miyako andon inc., a company run by his father (established in 1880). He trained as a lighting manufacturing craftsman and became the fifth CEO in 2017.

業態や販路を柔軟に変化させ、
時代を照らし続ける

山本:都行燈株式会社ではどのような事業を行っているのでしょうか。
木崎代表:当社では天井照明や壁掛け照明などをはじめ、和風の照明器具全般を製造・販売しています。木や和紙といった素材を使った照明は、温かみのある明かりを演出します。
山本:創業は1880年頃とのことで、かなり老舗ですね。初めから照明器具を扱われていたのでしょうか。
木崎代表:いえ、創業時は日本の伝統的な木工技術・組子細工の会社でした。二代目に当たる祖父が組子と照明の相性の良さに目をつけ、当時流行していた電気行燈を作ったのが照明メーカーとしての始まりです。そして、三代目の父はその照明器具を大手百貨店に卸して全国に都行燈ブランドの名を広めました。70年代に入ると百貨店での照明器具販売が下火になってきたため、今度は大手照明メーカーの下請けとして他社ブランドの製品を作っていました。バブル崩壊後は再び自社ブランド製品の製造・販売に転換し、現在に至ります。

商品の魅せ方に強くこだわる
ブランドプロデュース

山本:御社のブランド力はどのように確立されていったのでしょうか。
木崎代表:ポイントとなったのはインターネットの活用です。20年ほど前に自分たちで自社のWebサイトを作成したのをきっかけに、メディア露出も増え、ブランドを知ってもらう機会が増えました。この頃から自社ブランドをどう魅せるかということにこだわりを持つようになったように思います。2007年には商品の魅力を最大限に引き出すため、ショールームも開設しました。
山本:ショールームではワークショップも実施されていますが、ここにも社長の想いが投影されているそうですね。
木崎代表:ワークショップはビジネスとしてではなく、お客様に和風照明の魅力を知ってもらう機会を作るために始めました。「和風照明は和室に置くもの」という固定概念を、ワークショップや商品を通して変えていきたいと考えています。近年は日本在住の外国人の方の参加も増えて、そのご縁から2020年には海外の大手自動車メーカーと合同で展示会を実施したこともあります。日本の中小企業が海外の大手企業と対等な関係を築けることに面白みを感じますね。

都会の最先端デザインと
下町のものづくりが融合する

山本:お話を伺っていると、木崎代表は経営者という側面だけではなくクリエイティブな側面も強くお持ちだという印象を受けました。
木崎代表:私の育った荒川区は都心へすぐ出られるので、東京の最先端の文化がいつも身近にありました。また、荒川区は工場地帯で職人の方が多く、そのマインドも肌で感じていました。最先端のデザインと下町のものづくりの両方を体感していたという経験が、ブランドの確立に活きたのかもしれません。
山本:御社は柔軟に販路を変化させ、大企業とも対等な関係を築いているという点で、まさにSDGsのゴールの通り「新しい産業基盤」を創り出していると感じます。今後想定されている展開があればお聞かせください。
木崎代表:和風照明に特化したメーカーは他にないので、事業にはまだまだ伸びしろがあると思っています。これからは店先に置く、屋外照明などにもクリエイティブの幅を広げたいと考えています。現在、大手の照明メーカー様にも都行燈ブランドの照明器具をお取り扱いいただいております。今後もさまざまな方法で都行燈ブランドの認知度向上を目指していきたいです。

【企業情報】

都行燈株式会社

設立:1955年/従業員数:5名

English

We will continue to illuminate the times by flexibly transforming business formats and sales channels

Yamamoto: What are the business activities of miyako andon?
CEO Kizaki: Our company manufactures and sells a comprehensive selection of Japanese-style lighting fixtures, including ceiling lighting and wall-mounted lighting. Through lighting made of materials such as wood and Japanese paper, our products create a warm light.
Yamamoto: miyako andon was founded around 1880, so it's a venerable company. Has your company always handled lighting equipment since its founding?
CEO Kizaki: No, when miyako andon was founded, we were a traditional Japanese woodworking and kumiko (detailed Japanese woodworking) company. My grandfather, who was the second CEO of our company, recognized the compatibility between kumiko and lighting. His decision to manufacture electric lanterns which were popular at that time marked our company’s beginning as a lighting manufacturer. Then, as the third CEO of miyako andon, my father engaged in wholesale of lighting equipment with major department stores and recognition for miyako andon brand-name lights spread throughout Japan. Upon entering the 1970s, sales of lighting equipment at department stores had slowed down. Therefore, at that time, our company was serving as a subcontractor for major lighting manufacturers and making products for other brands. After the burst of the Japanese economic bubble, miyako andon switched to manufacturing and selling our own brand products again, something which we continue to this day.

Brand production with a strong focus on how to advertise our products

Yamamoto: How did miyako andon establish its brand power? CEO Kizaki: A key point is use of the internet. Since we created our own website about 20 years ago, our media exposure has increased and there are more opportunities for people to learn about our brand. From around this time, we began to focus on how to advertise our brand. In 2007, we also opened a showroom to maximize the appeal of our products.
Yamamoto: I have heard that you also hold workshops in the showroom. It seems that such initiatives reflect your way of thinking as CEO.
CEO Kizaki: We didn’t start the workshop as a business; rather, it was positioned as an opportunity to convey the appeal of Japanese lighting to customers. Through workshops and products, I hope to change the stereotype that “Japanese-style lighting must be placed in a Japanese-style room.” In recent years, there has been increasing participation in workshops from foreigners living in Japan. Ultimately, this led to a joint exhibition with a major overseas automobile manufacturer in 2020. I find it interesting that Japanese SMEs can build equal relationships with major overseas companies.

Fusion of cutting-edge urban design and monozukuri (Japanese manufacturing) from traditional neighborhoods

Yamamoto: When speaking with you, I get the strong impression that you are highly creative in addition to your managerial acumen.
CEO Kizaki: I grew up in Arakawa Ward, which is close to downtown Tokyo. Therefore, I have always been familiar with Tokyo’s cutting-edge culture. Additionally, Arakawa Ward is a factory area with many craftsmen, so I have always been very familiar with that mindset. The experience of being close to both cutting-edge design and traditional neighborhood manufacturing most likely helped me establish our brand.
Yamamoto: From the perspective of flexible changing your sales channels and building equal relationships with large corporations, it seems that miyako andon is creating the “industry, innovation, and infrastructure” which is the goal of the SDGs. How do you envision the future growth of your company?
CEO Kizaki: We are the only manufacturer that specializes in Japanese-style lighting, so I think there is still room for our business to grow. Moving forward, I would like to expand our creative efforts to include outdoor lighting installed in storefronts and gardens. Currently, major lighting manufacturers are also handling miyako andon brand lighting fixtures. I will continue various initiatives aimed at raising awareness for the miyako andon brand.

miyako andon inc.

Year of Founding: 1955 / No. of Employees: 5