Interview#02

「プラスチックのエキスパート集団」として
顧客と時代のニーズに応え続ける

As a "group of plastic experts", continue to meet the needs of customers and the times.

髙橋 俊策TAKAHASHI Shunsaku

髙六商事株式会社 代表取締役社長
2016年、髙六商事株式会社の代表取締役社長に就任。関連会社であるタカプラリサイクル株式会社の代表取締役も兼任している。

CEO of TAKAROKU Shoji Co., LTD.
Appointed as CEO of TAKAROKU Shoji Co., LTD. in 2016. He is also the CEO of Takapura Recycle Corporation, an affiliated company.

親子三代でつなぐ髙六商事の歴史

山本:まずは、昭和39年の創業から50年続く御社の歩みを教えてください。
髙橋代表:私たちの出発点は、現在もメインの事業として取り扱っているプラスチックのリサイクルです。祖父はプラスチックの加工を扱う成形業者から廃棄予定のプラスチックごみを回収し、原料へ再生するビジネスをスタートさせました。二代目である父は、全国に営業所を展開し、子会社のタカプラリサイクル株式会社も設立。新たな事業の柱として、プラスチック原料の供給や着色を開始しました。そして、現在は私が三代目となり、再びリサイクル事業を軸とした経営を行っています。
山本:親子三代でバトンをつないできたのですね。事業を多角的に拡大する中で、再び祖業であるプラスチックのリサイクル事業に舵を切ったきっかけは何だったのでしょうか。
髙橋代表:一番のきっかけは、2015年以降に「リサイクルへの風向き」が徐々に変化していったことです。それまでは、コストの問題や廃物利用への抵抗感からリサイクル事業は普及が難しい状況にありました。しかし代表取締役社長への就任直後、プラスチックごみによる環境汚染問題が表面化。また、SDGsの策定もプラスチック業界に大きな好影響をもたらしました。環境への負荷に配慮した持続可能な開発が推進され、リサイクル品を扱う企業へ多くの目が向けられるようになったのです。そこで、私たち髙六商事も”原点回帰”として、プラスチックのリサイクル事業へ注力するようになりました。

創業から続く地道な努力が
「信頼」と「安心」への第一歩

山本:リサイクル事業における、御社の一番の強みをお聞かせください。
髙橋代表:まずは独自のリサイクルシステムです。グループ会社という利点を生かし、廃材の回収から破砕、粉砕、洗浄、さらには物質改良、高機能化までを一括で取り扱っています。また、50年にわたりリサイクル事業に従事してきたことで築いてきた、当社のブランド力も強みの一つです。
山本:今では多くの大手企業と取引をされていますね。
髙橋代表:プラスチックは原料単価が非常に安く、利益拡大が難しいため、市場規模が小さいのが特徴です。その中で着実に規模を拡大し、さらに整った設備も持つ当社への信頼は厚く、現在では数百に及ぶ企業と取引が成立しています。ライオン株式会社や日本マクドナルド株式会社など、日本をリードする大手企業ともタッグを組めていることも、こうしたブランド力による結果だと考えています。

“社会貢献”という使命を胸に
さらなる成長に向け邁進していく

山本:今後のご展望についてお聞かせください。
髙橋代表:タカプラリサイクル株式会社の工場が栃木県那須塩原市にあることから、2021年5月に「とちぎSDGs推進企業登録制度」へ登録を行いました。今後も推進企業として、SDGs事業を一層強化していきたいと考えています。今やSDGsはすべての企業にとって欠かせないテーマとなりました。髙六商事が培ったノウハウをSDGsの観点から広げていくことは、当社のブランド力向上になりますし、日本全体のSDGs達成を後押しすることでしょう。当社は「プラスチックのエキスパート集団」としての責任を持ち、社会への貢献を果たしたいと考えています。

【企業情報】

髙六商事株式会社

設立:1964年/従業員数:93名

English

The history of TAKAROKU Shoji Co., LTD., which is connected by three generations of family

Yamamoto: Would you please begin by discussing the history of TAKAROKU Shoji Co., LTD., which has continued for 50 years since your company’s establishment in 1964.
CEO Takahashi: Our company’s starting point was the recycling of plastics, which we still handle as our main business. My grandfather started a business to collect plastic waste scheduled to be discarded from molding companies that process plastic, and then to recycle the plastic waste into raw materials. My father, who was the second CEO, established sales offices nationwide and also established the subsidiary Takapura Recycle Corporation. As a pillar of our new business, we started supplying and coloring plastic raw materials. Currently, I serve as the third CEO, and I am once again conducting management centered on the recycling business.
Yamamoto: You were able to pass down your business through three generations of family. Why did you decided to return to your company’s original business―the plastic recycling business—even while expanding your business in various directions?
Representative Takahashi: The main reason was that trends in recycling gradually changed after 2015. Until then, it was difficult to grow a recycling business due to cost issues and resistance to the use of waste. However, immediately after I became CEO, the problem of environmental pollution caused by plastic waste surfaced. Also, the formulation of the SDGs has also had a significant impact on the plastics industry. Sustainable development that considers environmental impact is being promoted, and significant attention is being placed on companies that handle recycled products. Therefore, TAKAROKU Shoji also decided to focus on the plastic recycling business as a return to our origin.

Diligent efforts continued since the company’s founding are the first step towards trust and peace of mind

Yamamoto: Would you please discuss your company's greatest strength in the recycling business?
CEO Takahashi: First, we have our own recycling system. Taking advantage of our position as a group company, we handle everything from collecting waste material to crushing, pulverizing, cleaning, material improvement, and adding high functionality. Another one of our strengths is our brand power, which we have built up by engaging in the recycling business for 50 years.
Yamamoto: You are now doing business with many major corporations, right?
Representative Takahashi: Yes. Plastics are characterized by a small market size because the unit price of raw materials is very low and increasing profits is difficult. Under such circumstances, we have steadily expanded the scale of our business. Furthermore, our company has built a great amount of trust thanks to our well-equipped facilities. Therefore, we now engage in transactions with hundreds of companies. We even collaborate with major Japanese corporations such as Lion Corporation and McDonald's Company (Japan), Ltd., which I believe is a result of our brand power.

Striving for further growth while remaining conscious of our mission for social contribution

Yamamoto: Would you please discuss your future outlook?
CEO Takahashi: The factory of Takapura Recycle Corporation is located in Nasushiobara City, Tochigi Prefecture, so our company registered for the Tochigi SDGs Promotion Company Registration System in May 2021. Moving forward, as a corporation that promotes SDGs, we will further strengthen our SDGs-related businesses. Indeed, the SDGs are now an indispensable theme for all corporations. Expanding the know-how cultivated by TAKAROKU Shoji from the perspective of SDGs will improve our brand power and assist in the achievement of SDGs in all of Japan. As a group of plastic experts, our company takes responsibility and seeks to contribute to society.

TAKAROKU Shoji Co., LTD.

Year of Founding: 1964 / No. of Employees: 93

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