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Department of Policy Studies, Faculty of Economics//経済学部総合政策学科

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Department of Social Psychology

Educational Goals

The department seeks to foster human resources who are able to design a new society and economy using their individual skills to draft and propose policies and plans for confronting the challenges and problems faced by Japan’s social and economic domains.

Policies of the Department of Policy Studies

Overview

The Department of Policy Studies was started in AY 2008, building upon the foundation and accumulated expertise of its predecessor, the Department of Socio-Economic Systems. The new department takes a unique and advanced approach to consider and address the issues of economics, in addition to the issues of technology, society, culture, politics, the environment, and the media, while working from a broad-based socioeconomic perspective. Each student chooses themes for which policy proposals are created on the basis of fundamental economic theories to address social issues.

 Small-group seminar classes are required from the first to the fourth year. In the first year, students gain the basic skills necessary as university students, including computer proficiency, knowledge on how to make research presentations, etc. From the second year, students explore a specialized field of personal interest, engage in group-based presentations and discussions, and ultimately work toward writing a graduation thesis.

Program Features

In the required seminar classes from the first to the fourth year, students start by attaining the basic skills that will be necessary for active involvement in society: how to read reference materials, write essays, use computers, make research presentations, engage in debates, communicate with others during group work, and manage teams and organizations. In these situations, students take the initiative in selecting their thematic focus, which enables them to gain the capacity to identify and solve problems and to design a new society and economy.

 Additionally, the annual debate tournament is the best opportunity for students to display the results of their first year of intensive study.

教育目標

日本の現実の社会・経済が抱える問題と課題に立ち向かうため、自ら問題を掘り下げ、自分自身の手で政策と企画を描いて提案できる力を身につけ、新しい社会・経済をデザインする人材を育成します。

総合政策学科のポリシー

概要

総合政策学科は、前身の社会経済システム学科の基盤と蓄積を引き継いで、平成20年度にスタートしたばかりです。この学科は、さまざまな経済問題を技術、社会、文化、政治、環境やメディアなどの問題と絡めて考えるなど、社会経済を幅広い視点で捉えるユニークで先進的な学科です。学生一人ひとりが自らテーマ設定をし、経済学の基本理論をベースに社会問題への政策立案を行っていきます。

1年次から4年次まで、少人数制のゼミナールが必修になります。1年次では、大学生として基礎的な知力を身につけ、パソコンの活用法、研究発表のしかたなどを学びます。2年次以降は、各自興味のある領域の専門分野を徹底的に学び、グループワークで発表と討論を重ねるなどし、最終的には卒業論文の作成を目指します。

特色

1年次から4年次まで必修のゼミナール教育では、1年次から、資料の読み方や論文の書き方、パソコンの活用法、研究発表のやり方やディベート、グループワークや人とのコミュニケーション、チームや組織のマネジメントなどを学び、社会で活躍するための基本を学習することができます。ここでは、テーマの設定を学生自身が行うことで、自ら問題を発見し解決する力や、新しい社会経済のあり方をデザインしていく力を身につけることができます。

なお、毎年恒例のディベート大会は、最初の1年間の集中的な学習の効果をみなさんに発揮してもらう最大の機会です。