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Department of Biomedical Engineering, Faculty of Science and Engineering//理工学部生体医工学科

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生体医工学科

Overview

An ageing society requires engineers who can contribute to society by supporting health, research, and the development of medical treatment and health care diagnostic and treatment devices as well as social welfare and nursing robots.

This department develops individuals who have a deep understanding of people and engineering, have wide-ranging insights into the integrated areas of medicine and engineering, can perceive various problems as practical problems, and can apply logic and organizational skills to resolve problems.

Characteristics

The curriculum is based on an experience-based autonomous creative learning program (Problem Based Learning: PBL) that comprehensively develops students’ capabilities through realistic and practical case studies so that they can discover and solve various problems utilizing wide-ranging views. Furthermore, the curriculum is organized in such a way that students obtain balanced knowledge of biology, physics, medicine, and brain science. The innovative PBL harnesses the power of practical case studies, such as researching comfortable bedding by investigating brain waves and blood flow during sleep, and producing robots that fly like a butterfly by studying and observing the flapping of a butterfly’s wings, to encourage critical thinking and innovative solutions.

In the course group for obtaining qualifications, we prepare the basic knowledge groups necessary to successfully pass the Class Two ME Engineering Ability Certification Exam for specialists in medical devices. The examination is attempted in September of the third year, and we aim that all our students who attempt the examination pass it.

Note that the Bio-Nano Science Fusion Course and the Robotics Course can be chosen as Cross-Departmental Education Programs (Minors) in the Department of Biomedical Engineering.

概要

少子高齢社会において、健康を支えるために医療・ヘルスケア分野において診断・治療機器や、福祉・介護分野においてヒトに優しいロボットなどを研究開発し社会貢献できるエンジニアが求められています。

生体医工学科

生物、生体の構造と機能や工学の基礎知識をベースに、人間と工学の双方への理解を深め、医工学融合領域について幅広い視野を持ち、諸問題を実践的問題として捉え、問題解決のために論理構成を導くことができる人材を育てる学科です。

特色

教育カリキュラムとして、幅広い視野をもって様々な問題の発見、解決ができるように、現実的・実践的なケーススタディを通して総合的な能力を育成する体験型自律創造学習プログラム(Problem based Learning:PBL)を教育の中核に据えています。その上で、生物学、物理学、医学、脳科学、工学のバランスのとれた知識を備えた学生を育成できるようカリキュラムを構成しています。 また、4年間を通じた「体験型自律創造学習プログラム(Problem Based Learning:PBL)」では、「睡眠時の脳波や血流を調べて快適な寝具を研究する」、「蝶のはばたきを調査・観察して、蝶型の飛行ロボットを製作する」など、現実的・実践的なケーススタディを通じて、総合的な能力を育成するのが特徴です。

生体医工学科

「資格取得を目的とする科目群」では、医療機器のスペシャリスト「第2種ME技術実力検定試験」の合格に必要な基礎知識群を用意。3年次の9月に受験し、受験者全員合格を目指します。
なお、生体医工学科は「学科横断型教育プログラム(副専攻)」として「バイオ・ナノサイエンス融合コース」「ロボティクスコース」を選択することができます。