外国人留学生入学試験(Web会議システムを利用して日本国外からも受験可能な入学試験) 合格者の方へ

「To the Admission Procedure website For applicants for the Online / Pre-Arrival Entrance Exam only(オンライン利用 / 渡日前専用入学手続サイトへ)」ボタンから入学手続サイトへアクセスし、入学手続締切日の23:59(日本時間)までに、インターネット上で入学手続を完了させてください。(Access the following URL for the Admission Procedure and complete registration by 23:59 (Japan Time) on the deadline.)

注意事項(Important Notes)

  • パソコン・携帯電話・スマートフォン・タブレット端末いずれからも登録ができます。 (You can register from any computer, cell phone, smart phone, or tablet device.)
  • 入学手続締切日までに、「オンライン入学手続」と「納付金の納入」の両方を完了させて下さい。(Make sure you complete the online Admission Procedure and pay the University fees by the deadline.)
  • 本システムは、60分間更新がないと自動的にタイムアウトします。(If you log in to the Admission Procedure website and leave the page with no activity for more than 60 minutes, the network connection will automatically time out.)
  • 前のページに戻る場合には、ブラウザの戻るボタンは使用せず、画面内のボタンを使用してください。ブラウザの戻るボタンを使用した場合、入力内容が消えるおそれがあります。(In order to go back to the previous page, always use the “Return” button on the screen, not your browser’s “Back” button. If you use the “Back” button on your browser, it will clear all the information you have entered up to this point.)

準備(Preparation for printing)

プリンタの準備をしてから入力を開始してください。入力完了後、登録内容の印刷を行います。(Ensure that your printer is ready to print before entering information on the registration form. After entering all the information, please print out the registration form.)

ログイン・入学手続先確認(Log-in and Confirmation of Information for Admission Procedure)

STEP1:オンライン入学手続システムにログインします(Log into the online Admission Procedure system.)

合格発表時に、「マイページ」にて通知された「受験番号」・「個人ID」・「パスワード」を入力し、をクリックしてください。(Enter your examinee number, personal ID and password shown on the “Confirmation of Examination Results” page in “My Page,” and then click “Next.”)

STEP2:入学手続先を確認します(Check your Faculty / Department Information.)

表示される氏名・入試方式・志望学科・専攻が正しいか確認をしてください。(Please check that all the displayed information such as your entrance examination type, and the faculty, department, course, and name are correct.)表示内容が正しければ「本手続」を選択し、をクリックしてください。(If they are correct, select “Main Procedure” and click “Next.”)

情報入力(Information Entry)

「1.暗証番号等登録」と「2.基本情報等登録」の2段階に分けて入力します。(Enter the required information for both “1. Registration of Password” and “2. Registration of Basic Information”)

STEP3:入学手続情報を入力します(Enter information required for the Admission Procedure.)

1.暗証番号等登録画面(初回のみ)(“Register password” screen (Only for first-time registration))

①暗証番号入力(Enter your PIN. (personal identification number))

任意の4桁の数字を入力し、をクリックしてください。(For your PIN, create a four-digit code, and click “Next.”)

この暗証番号は入学後、学内の証明書発行機にて証明書等を発行する際に必要です。卒業まで使用しますので、入力した番号を必ずメモして下さい。(* You will need this PIN to use the automatic certificate issuing machine on campus after enrollment to the University. The PIN will be valid until you graduate, so be sure to take a note of the PIN.)

②入力内容確認(Confirm the entry.)

表示内容が正しければをクリックしてください。(If the displayed information is correct, click “2. To register basic information.”)

「1.暗証番号等登録」画面は初回のみ表示されます。登録後の変更はできませんので注意してください。(* The “1. Registration of Password” screen will appear only for first-time access. Please note that your PIN cannot be changed after registration.)

2.基本情報等登録画面(“Register basic information” screen)

該当する項目はすべて選択・入力してください。(* Select and enter information in all applicable fields.)

入学手続を行う学部学科・専攻により、一部表示内容が異なりますので、注意してください。(* Please note that the contents displayed differ depending on the faculty, department and course.)

「カナ」・「生年月日」・「性別」は出願時に登録した内容が表示されています。(* You will see “Kana”,“Date of birth”,and “Gender” which you registered at the time of application.)

  • 氏名(Name)

    パスポートに表記されている氏名(漢字または英字表記)を入力してください。ミドルネームは「姓」の欄に入力してください。(Enter your name (in Chinese characters or English letters) as it appears in your passport. If you have a middle name, enter it the “Family Name” field.)

    外国籍の方も、「氏名」は「姓(ミドルネーム)・ 名」の順で登録となり、この氏名表記で学生証を発行します。(* Please note that, even if you are a foreign national, your name will be registered in the order of “family name + (middle name +) given name” and appear in this order on your Student ID Card.)

  • 英文氏名(Name in English)

    必ず、パスポートの「英字」表記氏名を顔写真右側に記載されている順番で入力してください。(Be sure to enter your name in English letters in the same order as it appears on the right of your ID photo on your passport.)

    「在留資格」の代理申請に必要な書類や本学が発行する各種英文証明書は、この「英文氏名」欄に入力された氏名表記を元に作成します。(* The name you enter in the “Name in English Letters” field will be used to prepare the documents necessary for proxy application for a residence status and various certificates in English issued by the University.)

  • 国籍(Nationality)

    保有する国籍(該当する国名がない場合は「その他」) を選択してください。(Select your nationality. (If your country does not fall under any of the countries listed, select “Other.”))

  • 電話番号(Telephone Number)

    携帯電話の番号を入力してください。 (Enter your mobile phone number.)

  • E-mailアドレス(Email Address)

    パソコンで閲覧できるE-mailアドレスを入力してください。(Enter your computer email address.)

  • 本国帰省地住所(Permanent Address in Your Home Country)

    在留資格認定証明書等書類の送付先に使用します。確実に受け取れる住所を入力してください。(The mailing address for Documents, including the Certificate of Eligibility for Residence Status, will be used. Please enter the address for receiving these documents accurately.)
    入力時に番地、町、市、省、州、国などの間を区切る際、「,」(カンマ)は使用せず、「 」(スペース)を入力してください。(Please insert spaces to separate the numbers or words in your address (the house number, town, city, province, state, country, etc.). Do NOT use commas (,).)
    例(e.g.)
    【不可(Unacceptable)】 5-28-20,Hakusan,Bunkyo-ku,Tokyo,JAPAN
    【可(Acceptable)】 5-28-20 Hakusan Bunkyo-ku Tokyo JAPAN

  • 本国帰省地電話番号(Telephone Number in Your Home Country)

    国番号-市外局番-電話番号の順に入力してください。(Please enter the phone number, starting with the country code, area code and phone number.)
    すべての入力が済んだらをクリックしてください。(After entering all the requested information, click “Next.”)

STEP4:入力内容を確認します(Check the information you have entered.)

これまで入力した全項目が表示されます。再度十分に確認し、不備がある場合は、画面内のボタンで戻り、該当項目を修正してください。(All the information you have entered up to this point is displayed. If any corrections or changes are needed, click the “Return” button on the screen.)

入力内容確定(Confirm your entry)

入力内容が正しければボタンをクリックし、入力した情報を登録してください。(If everything looks OK, click the “Confirm” button to register the information you have entered.)

STEP5:登録完了(Complete registration)

登録完了のメッセージが表示されたらオンライン入学手続は完了です。(A “Registration is completed” message will be displayed when you have successfully completed your online Admission Procedure.)

本人控えの印刷(Print out the registered information)

をクリックすると、登録内容の確認および印刷ができます。(Click “To Print screen” to print the confirmation and your registered information.)

本人控えとして必ずをして各自で保管してください。(Please make sure you to print out your registered information and retain a copy for your records.)

入学納付金手続(University Fees Payment Procedure)

STEP6:納付金の支払い(Pay the University Fees)

オンライン入学手続完了後、画面の指示に従い、納付金の支払手続を行ってください。(After completing the online Admission Procedure, follow the instructions on the screen and complete the University fee payment procedures.)

1.入学納付金額の選択(Select the amount of University Fees to pay)

画面に表示される「入学納付金額」の項目で納入金額(全学納入または分割納入)を選択し、次の画面に進んで下さい。(From the item “University fee amount” displayed on the screen select the amount to pay (either full payment or payment in two installments), and then proceed to the next screen.)

納付金は入学手続時に全額一括納入が原則ですが、授業料・一般施設設備資金は年2回の分割納入ができます。(Note: The entire sum should be paid when completing the Admission Procedure. However, tuition fees and facilities fees can be paid in two installments over the period of one year.)

2.選択した納入金額の確認(Confirm the selected payment amount)

選択した納入金額が表示されます。誤りがなければ、次の画面に進んでください。(The payment amount you have selected will be displayed on the screen. Proceed to the next screen if it shows the right amount.) なお、次の画面に進むと選択した納入金額を変更することはできません。納入金額を変更する場合は、前画面に戻り再度納入金額を選択してください。(Note that once you proceed to the next screen you will not be able to change the payment amount. If you wish to change the payment amount, return to the previous screen and reselect the corrected payment amount.)

3.支払情報の入力(Enter the credit card information)

画面の指示に従って入学納付金の支払サイトにアクセスし、クレジットカード番号等の決済情報を入力して支払手続を行ってください。(Following the instructions on the screen, access the payment site for the payment amount, enter your credit card information etc. and complete the payment procedure.)

クレジットカード決済の明細は入学金と入学金以外の金額が 2 回に分けて記載されます。(* Your credit card statement will show two separate items, for the Admission fee and for the other fees.)

入学手続・就学手続のしおり
(Admission Procedure / Enrollment Procedure Guide)

納付金の納入、入学手続(システム登録)に関する詳細は、「入学手続・就学手続のしおり」を確認してください。入学手続後の予定に関しても記載されていますので、合わせて確認してください。(For details on payment of University Fees and Admission Procedures (system registration), please refer to the “Admission Procedure / Enrollment Procedure Guide”. Please also check the schedule after the admission procedure.)

2023年4月入学生用